O delegație de la Colegiul „Vasile Lovinescu” Fălticeni, formată din 7 cadre didactice a participat recent, la Palermo (Italia), la a treia reuniune a proiectului de parteneriat „European dimensions of longlife learning for adult citizens in social involvement” derulat prin programul „Grundtvig”.
Programul, componentă a Programului de învățare pe tot parcursul vieții (LLP) finanțat prin Fondul Social European și coordonat de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educției și Formării Profesionale (ANPCDEFP), este centrat pe educația adulților. Seminarul din Italia este a treia întâlnire de proiect, prima reuniune având loc în România, la Colegiul „Vasile Lovinescu”, Fălticeni, iar a doua la Putnok, în Ungaria, la partenerul Putnoki Serényi Bela Középiskola Tanulóiért, Alapistvány. Colegiul „Vasile Lovinescu” Fălticeni este instituția coordonatoare a parteneriatului cu aceeași temă.
„Prin acest proiect s-a abordat, împreună cu partenerii din Italia, Lituania, Ungaria și cu colegii de la Brașov, problema implicării părinților, în mod special, dar și a altor membri ai comunității locale, în susținerea elevilor cu risc de abandon școlar și cu probleme de adaptare la cerințele școlii.
La această întâlnire s-au discutat problemele comune ce urmează a fi incluse în materialele scrise ale proiectului: un manual (ghid de lucru) pentru adulții care se întorc în sistemul educațional pentru a-și continua studiile, broșuri incluzând aspecte generale privind optimizarea învățării pe tot parcursul vieții și succese în realizarea unei mai bune incluziuni sociale, dar și un ghid de bune practici în prevenirea abandonului școlar. Toți pașii urmați în derularea acestui proiect, inclusiv în elaborarea materialelor tipărite și electronice sau de la întâlnirile de lucru vor putea fi urmăriți pe pagina oficială de facebook a proiectului, https://www.facebook.com/adultsinlllp”, ne-a declarat profesoara Ramona Dănilă.
Gazdele din Palermo, Asociația „SEND”, care are o experiență vastă în derularea de proiecte europene, au pregătit și două interesante studii de caz. Primul a prezentat experiența unei asociații non-guvernamentale, Artengo-Onlus, care derulează un proiect de activități culturale de tip after-school cu copii proveniți din unul din cele mai sărace cartiere ale orașului Palermo, majoritatea copii de imigranți. Aceștia sunt încurajați să frecventeze în continuare cursurile școlii prin activități sportive, artistice și recreative cu un mare impact în rândul comunității.
Pentru al doilea studiu de caz, participanții s-au deplasat la Misilmeri, un oraș de dimensiunile Fălticenilor situat la cca 17 km de Palermo. Aici au aflat cum funcționează instituțiile specializate ale statului italian în urmărirea și prevenirea abandonului școlar, dar și cum, la o școală de tip gimnazial, singura din localitate, se realizează antrenarea părinților, a membrilor comunității locale, inclusiv autoritățile locale, în rezolvarea problemelor școlii, dar și în crearea unui climat propice pentru desfășurarea actului didactic.
Întâlnirea a avut și o dimensiune culturală, deoarece participanții au vizitat cu această ocazie câteva din obiectivele turistice din Palermo și împrejurimi: catedrala din Palermo, Palatul Regal, muzeele, iar la Cefalù, oraș medieval de pe țărmul Mării Tireniene – catedrala construită în stil gotic cu influențe arabe și bizantine și rezervația naturală „La Rocca”.
Întâlnirea din Italia va fi urmată, în prima jumătate a lunii aprilie, 2014, de reuniunea de proiect din Lituania, la partenerul de proiect Sakiu rajono Kriūku vidurinė mokykla Kriukai și de intâlnirea finală, de evaluare a întregului parteneriat, care va avea loc la Brașov, la Colegiul Tehnic „Transilvania”, în a doua jumătate a lunii iunie 2014.