Galeria foto a evenimentului poate fi vizionata pe pagina de facebook NewsFalticeni https://www.facebook.com/newsfalticeni
Duminică, 25 iulie, în parcarea din Piaţa „Nada Florilor” din Fălticeni, Retromobil Club România (RCR), prin Retromobil Club Suceava, în parteneriat cu Primăria şi Consiliul Local Fălticeni, a organizat a cincea ediţie a manifestării „Roţi legendare – Fălticeni, 125 de ani de la primul vehicul din oraş”.
Expoziţia a reunit peste 60 de oldmobile aparţinând unor colecţionari din judeţele Iaşi, Neamţ, Vrancea, Vaslui şi Suceava, cei mai numeroşi fiind sucevenii.
Manifestarea a fost considerată de colecţionarii de maşini drept cea mai reuşită expoziţie de maşini retro din judeţ şi din zona de nord a Moldovei prin valoarea vehiculelor expuse, printre acestea numărându-se Fiat 520 fabricat în anul 1928, Plymouth P2 DeLuxe din 1936, Jaguar MK V fabricat în 1950, Singer 4AD din 1951, toate trei atestate de FIVA – Federation Internationale des Vehicules Anciens (fondată în 1966 la Paris – recunoscută de UNESCO), MG din 1958, Triumph Spitfire cabriolet fabricat în 1964, Renault 16 din 1967, Dacia 1300 fabricată în 1970 sau IMS 461 din 1974.
Câteva apariţii inedite şi foarte plăcute au fost un Porsche 911 E, fabricat în 1972, o copie după un Mercedes 200 SS fabricat în 1929, un Triumph Spitfire în 1977, Dacia 1100 fabricată în 1970, Oltcit Club din al doilea an de fabricaţie, 1983, realizat numai cu piese franţuzeşti, Mini Cooper, maşina care le-a adus aminte vizitatorilor de celebra maşinuţă Mr. Bean’s Mini Cooper S folosită de comediantul Rowan Atkinson în serialul Mr. Bean, cunoscuta „broscuţă” germană Volkswagen Kafer, Mercedes W115 din 1971, Mercedes 350 din 1972 sau Cadillac Eldorado Biarritz, o maşină de lux produsă de divizia Cadillac din cadrul General Motors.
Tot mai mulţi fălticeneni devin pasionaţi de maşini de epocă
Pentru primarul Gheorghe Cătălin Coman expoziţia „Roţi legendare” este un eveniment care face cinste municipiului Fălticeni, un eveniment cu care oraşul se poate mândri şi care creşte în valoare şi în numărul maşinilor expuse.
„Prin implicarea energică şi inimoasă a domnului Iulian Todirică am reuşit să dezvoltăm de la an la an această manifestare, devenită deja tradiţională. Anul acesta avem mai mult de 65 de maşini expuse în zona centrală a municipiului Fălticeni, maşini foarte frumoase, foarte valoroase, care aparţin unor oameni inimoşi, care investesc timp, energie, resurse în conservarea şi menţinerea lor în funcţiune. Ne bucură că Primăria Municipiului Fălticeni poate fi partener la această manifestare şi faptul că foarte mulţi fălticeneni sunt astăzi aici să admire aceste frumuseţi pe patru roţi.
În ultimii ani, tot mai mulţi fălticeneni devin pasionaţi de maşini de epocă, ne bucură faptul că se coagulează un nucleu de pasionaţi, un nucleu de oameni care reuşesc să conserve o parte din istoria naţională, o parte din istoria internaţională a vehiculelor rutiere. Fiecare maşină are o poveste frumoasă, de fiecare maşină sunt legate amintiri şi mărturisesc că şi eu sunt fascinat când aud prin ce a trecut fiecare maşină, istoria găsirii ei, a recondiţionării, cine au fost primii proprietari ai acestor bijuterii pe patru roţi. Sunt poveşti frumoase, la fiecare maşină este proprietarul, care cu răbdare şi entuziasm ne spune istoria ei.
Mulţumesc domnului Iulian Todirică, sufletul, inima, creierul acestei activităţi, tuturor proprietarilor de maşini, colecţionarilor care au venit astăzi la Fălticeni pentru a le putea admira bijuteriile lor. Sunt convins că această manifestare se va dezvolta de la an la an pentru că ne dorim acest lucru.
Faptul că aceşti oameni pasionaţi de maşini şi-au dat întâlnire la Fălticeni este o mândrie pentru noi, mai ales că de cinci ani suntem pe harta manifestărilor organizate de Retromobil Club România” ne-a declarat primarul Gheorghe Cătălin Coman.
După nouă ani de producţie, Dacia Liberta este un model foarte rar pe şoselele din România
Astăzi, Dacia 1320 şi Dacia 1325 Liberta, două modele produse de către uzinele Dacia ca urmare a unor schimbări de design, sunt extrem de rare în peisajul românesc, deşi au fost construite din 1987 până în 1996. Din anul 2017, modelul Liberta poate fi considerat vehicul istoric şi înmatriculat fără taxe, dar din cele 7.800 de exemplare fabricate între 1991 şi 1996, în ţară mai există doar câteva zeci de modele funcţionale, în stare extrem de proastă, şi doar un număr extrem de mic de exemplare (pe care le poţi număra pe degetele de la o mână) sunt întreţinute şi demne de o expoziţie.
Adrian Toader este unul dintre puţinii posesori de Dacia Liberta care a venit de la Panciu la Fălticeni, pentru că şi această maşină face parte din „roţile legendare fabricate în România”.
„Este a doua oară anul acesta când ajung în zona Bucovinei cu Liberta. Vin cu plăcere aici pentru că este normal să ne vedem ţara pe patru roţi.
Dacia Liberta este o maşină fabricată într-o serie mică. Ar fi trebuit să apară la sfârşitul anului 1989 ca Dacia 1325, fiind modelul 1320 restilizat, dar în urma evenimentelor din acel an s-a amânat lansarea.
Ca ţinută de drum este la fel ca o Dacie break. Ca piese de schimb este un mare dezavantaj, pentru că în comparaţie cu alte ţări, care ţin la maşinile lor, noi am făcut tot ce s-a putut posibil şi imposibil să rămânem fără piese de Dacie. Se găsesc foarte greu, iar pentru modelul acesta ce am reuşit să recondiţionez, mai ales elemente de caroserie, a fost de la maşinile casate. De la dezmembrări am luat o aripă, un hayon, lunetă, triplă, bară.
Maşina este fabricată în 1994, eu am cumpărat-o în 2004. Mi-a plăcut de la lansare, am văzut una de culoarea aceasta care mi-a mers la inimă. Întâmplarea a făcut să găsesc această maşină în ziar, la anunţuri de mică publicitate, m-am dus să o văd şi am spus că dacă este culoarea verde pe care o ştiam de la lansare o iau. Şi a fost această culoare. Atât l-am întrebat pe proprietar: cât vă dau?” ne-a mărturisit Adrian Toader.
Dacia Liberta a fost un model în două volume, tip hatchback, cu un design modern al părţii din spate, cea din faţă fiind aceeaşi ca la modelele 1410 şi 1310. Multe exemplare au fost exportate în Grecia, China, Ungaria, Bulgaria, dar succesul a fost mic, deoarece preţul era prea mare, lucru care a dus la oprirea producţiei şi lansarea modelului Nova.
„Un eveniment de care se bucură pasionaţii de maşini şi persoanele care doresc să admire o maşină mai veche”
Viorel Romaniuc face parte din stafful Retromobil Filiala Suceava, fiind vicepreşedinte, dar este şi posesorul celei mai impresionante colecţii de maşini fabricate în Germania de Est şi în Rusia, deţinând cele mai populare Moskvichuri, o gamă variată de Wartburguri, produse în Germania de Est, printre care se numără şi singura autoutilitară din România a acestei mărci, dar şi numeroase Trabanturi, o marcă auto special dedicată oamenilor cu venituri mici. Cel mai cunoscut model a fost 601 şi a fost vândut în milioane de exemplare.
„Aici am venit cu două maşini Trabant, un Cabrio şi un P 60 din 1964, şi un Wartburg, fratele mai mare al Trabantului, cu motor 1,3 fabricat în anul 1990. Trabanturile au culori deosebite, pentru că, deşi sunt maşini vechi, dacă au o culoare vie atrag privirile, se fac fotografii, le dăm voie copiilor să urce în ele, să se uite, să se bucure.
Este un eveniment frumos de care se bucură pasionaţii de maşini dar şi persoanele care doresc să admire o maşină mai veche. Important este că ne-am reîntâlnit la cea de-a V-a ediţie, de la o ediţie la alta sunt din ce în ce mai multe maşini şi tot mai mulţi tineri au pasiunea de a colecţiona sau de a fi măcar posesorii unei maşini mai vechi.
Toate maşinile prezente în expoziţia din Fălticeni sunt venite pe roţi, cu motoarele lor şi fumul pe care îl scot, pentru că toate, fiind mai vechi, scot şi fum mai mult. Cel mai important este să circulăm cu maşinile. Dacă stau în garaje, le găsim defecte. Nelucrând, sistemul de frânare, ambreiajul, sistemele hidraulice înţepenesc” este recomandarea colecţionarului de Trabanturi Viorel Romaniuc.
Conservarea, întreţinerea şi restaurarea vehiculelor istorice între ieftin şi costisitor
Daniel Dogaru este un alt vrâncean împătimit şi de Dacii, dar la Fălticeni a venit cu un elegant Mercedes.
„Este o maşină fabricată în 1977, cu vopseaua originală. A fost adusă în anul 1980 din Austria pentru un tovarăş din fostul Comitet Central al Partidului Comunist Român, şi de 6 ani a ajuns în familia noastră, formată din câteva Dacii.
Întreţinerea nu este foarte grea, maşina este la kilometri originali, motorul este în condiţii extraordinare, mai ales la aceste tipuri de Mercedesuri care pot parcurge şi un milion de kilometri fără intervenţii. Este o maşină la care întreţinerea este foarte uşoară, cheltuielile pentru menţinerea ei în perfectă stare de funcţionare sunt foarte mici, ceea ce nu se mai întâmplă la maşinile noi. În afară de schimburile de ulei şi filtre, în rest nimic nu este scump” consideră Daniel Dogaru.
Nu acelaşi lucru îl poate spune şi Liviu Domunco din Suceava, posesorul unui Triumph Spitfire verde, fabricat în 1977 şi achiziţionat anul acesta.
„Este o idee pe care o am de 11 ani, am văzut o fotografie cu această maşină, şi de 4 ani tot am căutat maşina la un preţ mai accesibil. Triumph Spitfire este o maşină englezească făcută pentru Europa, cu volanul pe partea stângă. Deşi s-au fabricat multe maşini, foarte puţine au mai rămas într-o stare acceptabilă. În România sunt chiar foarte puţine, dar am vrut o maşină deosebită.
Când am cumpărat-o era nefuncţională, m-am uitat pe forumuri, am vorbit cu cei de pe site-urile de profil din Anglia care au astfel de modele şi care m-au ajutat să o pot repara, să o fac funcţională, să o pot înmatricula, să fiu cu toate actele în regulă.
Pentru vremea aceasta, fiind decapotabilă, este numai bună pentru o tură în oraş. Este o senzaţie extraordinară, este o maşină sport cu 2 locuri, în care briza se simte de parcă ai fi la mare, oriunde te-ai afla.
În anul 1896 pe străzile din Fălticeni circula un triciclu Bollé
„Suntem la a cincea ediţie a manifestării «Roţi legendare» organizată cu ocazia împlinirii a 125 de ani de la apariţia primului vehicul în oraş şi a primelor maşini în ţară.
Primele trei maşini din România, fiecare câte o trăsură-automobil tip Benz, cu patru locuri şi motoare de 12 CP, au fost aduse în 1895 de trei craioveni. În anul 1896 au intrat în ţară alte trei trăsuri-automobil, un Peugeot în Bucureşti, un Rochet-Schneider în Tecuci şi un triciclu Bollé în Fălticeni. Ca un omagiu adus istoriei locale, organizăm în fiecare an, în cadrul Zilelor Municipiului Fălticeni, o manifestare inclusă în calendarul Retromobil Club România, o întâlnire a posesorilor de maşini istorice care ne aduce aminte în fiecare an că urbea de pe Şomuz a fost al treilea oraş din România în care a circulat un automobil.
Am încercat să organizăm altfel acest eveniment, prin expunerea maşinilor pe grupe. Ne aflăm la vehicule istorice antebelice şi decapotabile. Dacă în 2011, la prima ediţie a manifestării dedicată retromobilelor, organizată la Suceava, au fost 11 maşini, 11 maşini sunt doar decapotabile astăzi la Fălticeni. Filiala Suceava a Retromobil Club România are un număr de 26 de membri şi peste 150 de maşini atestate ca vehicule istorice. Aici se găsesc trei maşini atestate internaţional, cu carte FIVA, cea mai veche maşină din expoziţie fiind un Fiat 520 din 1928. La acestea se mai adugă două Dacii, una cu seria 0002 şi Dacia cu seria 0090, ambele din 1969, ale lui Dănuţ Crainiciuc.
Evenimentul se bucură de o largă participare, fiind sprijinit de Primăria Fălticeni” ne-a spus Iulian Todirică, preşedintele Retromobil Club Suceava.
Paradă a maşinilor de epocă şi premii pentru participanţi
De la ora 13, speakerul evenimentului, jurnalistul Relu Gavril-Ursache, a vorbit despre maşinile prezente în expoziţie, axându-se pe istoria automobilului, Daciile anilor ’70, şi motociclete, în expoziţia de la Fălticeni fiind prezente două motociclete cu ataş, o Denepr MT11, fabricată pentru armata sovietică, şi o Mobra 50, fabricaţie 1972, proprietarul venind pe roţi din judeţul Neamţ. Relu Gavril-Ursache i-a oferit lui Iulian Todirică şi un autocolant original Dacia din anii 1980.
Înainte de parada maşinilor pe principalele străzi din zona centrală a municipiului Fălticeni, finalizată în parcarea de la ieşirea din oraş spre Suceava, primarul Cătălin Coman şi organizatorul principal, Iulian Todirică, preşedintele Filialei Suceava a Retromobil Club România, i-au premiat pe posesorii maşinilor. Pe lângă medalii, diplome, tricouri, afişe şi bonuri de benzină primite de toţi participanţii, au fost acordate şi câteva premii speciale.
Premiile de excelenţă au fost acordate vrânceanului Dan Dogaru, suceveanului Constantin Berariu şi fălticeneanului Andy Stan. Premiul pentru „Cea mai mare distanţă parcursă pe roţi” i-a revenit lui Adrian Toader din Panciu – Vrancea, premiul „Cea mai veche maşină românească” a ajuns în posesia profesorului vasluian Narcis Aprodu, preşedintele Retromobil Club România, filiala Vaslui. Premiul „Cea mai veche maşină din expoziţie” a revenit Fiatului 520 fabricat în anul 1928. O cupă mică, dar foarte valoroasă a ajuns la fraţii Mario şi Ştefan Doroftei, „Cei mai tineri participanţi”, în timp ce, „Cel mai experimentat participant” a fost desemnat Rainhard Zacman, mecanicul auto din Ilişeşti care întreaga viaţă a lucrat ca mecanic auto în România şi, după 1990, în Germania şi care a venit la Fălticeni cu un Mercedes 200 SS, model 1929, foarte bine pus la punct, şi un Triumph Spitfire fabricat în 1964, o maşină cu 6 viteze, două carburatoare orizontale şi un motor de 1200 cmc.
„Cea mai premiată maşină în expoziţii” a fost autoturismul lui Iulian Todirică Plymouth P2 DeLuxe, fabricat în 1936, maşină care a ocupat şi locul II la Concursul de Eleganţă Sinaia 2018, singurul eveniment retro din România înscris în calendarul internaţional, cu arbitraj internaţional şi cu o tradiţie foarte lungă, primele ediţii ale concursului de eleganţă de la Sinaia fiind organizate în 1934 şi 1935.
Anul acesta, evenimentul „Roţi legendare – Fălticeni, 125 de ani de la primul vehicul din oraş” a fost organizat cu sprijinul sponsorilor Romfour, TrioNec, Gamar Construct Suceava, Dasmar – Pizza Mario, Tiger Com, al iubitorilor de maşini de epocă şi al Poliţiei Municipiului Fălticeni, Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Suceava şi Poliţiei Locale Fălticeni.