În anul 2024, cuantumul primei de casare acordate prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2020 – 2024 se reduce a
Valoarea voucherului primit pentru casarea unui autovehicul vechi prin programul Rabla se reduce în 2024 de la 7.000 lei la 3.500 lei, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou sau a unei motociclete. Și ecotichetul acordat prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic 2000-2024 (ecotichetul pentru achizitionarea de maşini electrice) scade de la 54.000 lei la 10.000 lei, potrivit unei Ordonante de Urgentă privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative precum şi pentru prorogarea unor termene.
Pentru cei care doresc să își cumpere o mașină electrică anul viitor, în loc de cei circa 10.000 de euro (51.000 de lei) acordați în 2023 pentru casarea unui vehicul uzat și achiziționarea unuia nou, 100% electric, va primi de la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) doar 2.000 de euro (10.000 de lei).
În proiectul actului normativ nu se menționează nimic despre diferențele de subvenționare pentru mașinile cu sistem de propulsie hibrid.
ACAROM – Asociația Constructorilor de Automobile din România, se declară șocată de noile măsuri bugetar fiscale care vizează programele Rabla și Rabla Plus, anunțate în proiectul de Ordonanță de Urgență publicat de Ministerul Finanțelor pe 13 decembrie, mai ales că vine după adoptarea unor măsuri fiscale care au impact direct în sectorul auto (taxarea cu 1% a cifrei de afaceri, impozitul pe microintreprinderi, etc).
„Modificarea într-un mod total neprevăzut și dezechilibrat a cuantumului tichetelor oferite în cadrul programului Rabla (la jumătate din valoarea actuală) și a programului Rabla Plus (la o cincime din valoarea actuală) va duce la o prăbușire a pieței de vehicule noi, coroborată cu o creștere exponențială a importului de vehicule second-hand. În 2023 ne așteptăm ca piața de autoturisme noi să atingă valoarea de 145.000 unități, cu contribuția majoră a programelor Rabla și Rabla Plus. În condițiile măsurilor anunțate, aceste programe își pierd atractivitatea și astfel prognoza pentru 2024 este una dezastruoasa, respectiv o piață de vehicule noi de maximum 80.000 unități, cu impact negativ direct asupra locurilor de muncă din sector și a cifrei de afaceri a companiilor românești din domeniul auto. Subliniem totodată faptul că diminuarea valorilor tichetelor acordate prin cele două programe va afecta posibilitatea cetățenilor României de a achiziționa vehicule noi, mai puțin poluante”, precizează reprezentanții ACAROM.