Guvernul a modificat regulile pentru părinții care vor ieși din țară începând cu 31 martie, însoțiți de copii minori

Controlul la documente în spațiul Schengen aerian și maritim va fi eliminat, atât la plecarea de pe aeroporturile din România, cât şi dacă veţi ateriza într-un stat membru al spaţiului Schengen începând cu data de 31 martie, motiv pentru care Guvernul a modificat regulile pentru părinții care vor ieși din țară însoțiți de copii minori.

Actele normative adoptate în cadrul ședinței Guvernului României din 21 martie 2024

Potrivit Ordonanței de Guvern, părinții trebuie să aibă asupra lor un act valabil, atât pentru ei, cât și pentru copii dar nu mai sunt obligaţi să prezinte documentele pentru copii, însă trebuie să le aibă asupra lor. Dacă unul dintre părinți nu este prezent, părintele care însoțește minorul are nevoie de acordul notarial al celuilalt părinte,  ori sentința judecătorească în cazul unui părinte-custode unic.

De asemenea, dacă cei mici călătoresc împreună cu un alt adult, acesta trebuie să aibă acordul ambilor părinți.

Poliţia de Frontieră va putea face controale aleatorii, mai ales în cazul pasagerilor însoţiţi de copii.

ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul străinilor şi al frontierei
Actul normativ stabilește o serie de măsuri necesare transpunerii în practică a Deciziei (UE) 2024/210 privind aplicarea integrală a dispozițiilor acquis-ului Schengen în Republica Bulgaria și în România, ca urmare a eliminării controalelor la frontierele aeriene și maritime, începând cu 31 martie 2024.
Astfel, sunt stabilite următoarele măsuri compensatorii în contextul ridicării controalelor la frontierele interne aeriene și maritime, începând cu data de 31 martie 2024:
    Poliția de frontieră va efectua controale nesistematice, aleatorii, cu privire la îndeplinirea condițiilor legale în cazul cetățenilor români minori care ies din țară către state Schengen, având în atenție interesul superior al copilului și protejarea copiilor de riscul de a deveni victime ale traficului de persoane.
    Companiile de transport aerian, naval sau terestru pot să solicite polițiștilor de frontieră escortarea în țară terță, țara de origine sau o țară de tranzit a străinilor care nu posedă documente valabile, sau prezintă documente false/falsificate, în cazul în care nu pot asigura prin forțe proprii îndepărtarea acestora. Costurile legate de escortare vor fi suportate de compania de transport solicitantă.
    Se instituie mecanismul privind reintroducerea controalelor la frontierele interne, în situațiile expres și limitativ prevăzute de Codul Frontierelor Schengen. Măsurile aferente se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
    Se abrogă prevederile adoptate în anul 2010 referitoare la măsuri organizatorice la nivelul Poliției de Frontieră Române, în scopul păstrării actualei modalități de organizare a structurii.
    Se actualizează dispozițiile conținute de legislația privind regimul străinilor în România, în materie de acordare/prelungire a valabilității vizelor, în acord cu Decizia (UE) 2024/210.
    Se actualizează definiția „șederii ilegale”, în acord cu dispozițiile Codului frontierelor Schengen.
Actul normativ prevede și măsuri privind controlul migrației ilegale în contextul contingentului de lucrători străini:
    Este prevăzut termenul de maxim 15 zile lucrătoare pentru încheierea contractului individual de muncă, de la intrarea străinilor în România sau, după caz, de la obținerea noului aviz de angajare, în cazul vizei de lungă ședere pentru angajare în muncă. Angajatorii care nu încheie contractele individuale de muncă în termenul de 15 zile vor fi sancționați cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei;
    Angajatorului i se impune condiția să desfășoare efectiv activitate, de minimum 1 an, în domeniul de activitate pentru care solicită avizul de angajare;
    Inspectoratul General pentru Imigrări atribuie un cod numeric personal, la momentul eliberării avizelor de angajare/detașare;
    Se instituie posibilitatea anunțării prezenței străinului intrat legal pe teritoriul României, inclusiv prin intermediul unei aplicații informatice dezvoltate de Inspectoratul General pentru Imigrări.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.