Șoferii vor putea fi amendați pe baza înregistrărilor camerelor de bord

Înregistrările făcute de camerele de bord, dar și cele de la camerele de supraveghere vor putea fi folosite de polițiști pentru a sancționa șoferii care încalcă Codul ruiter. Cel puțin asta prevede un proiect aflat în dezbatere publică pentru modificarea Codului Rutier.

Dă clic pentru a accesa 587_1696607042_3.%20TC_extins_proiect%20circulatie_05%20.10.2023.pdf

După articolul 109 cu 1 se introduc două noi articole, art. 109 cu 2 și 109 cu 3, cu următorul cuprins:
„Art. 109 cu 2
– (1) Poliția Română are dreptul de a prelucra, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, datele de monitorizare a traficului rutier, colectate de administratorii drumurilor publice de interes județean și local cu ajutorul unor mijloace tehnice instalate pe drumurile pe care le administrează.
(2) Poliția Română primește de la administratorii drumurilor publice de interes județean și local, automat, prin intermediul unor sisteme de comunicații securizate, semnalări și datele de
monitorizare a traficului aferente acestora care privesc posibila:
a) încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice;
b) prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într -o procedură judiciară.
(3) Posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice vizează:
a) limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
b) interdicția sau restricția de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
c) semnificația culorii roșii a semaforului;
d) interdicția de a conduce pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată;
Se propune instituirea unui mecanism similar celui aferent sistemului e-Sigur prevăzut de Legea nr. 383/2022.
Potrivit prevederilor art. 8 din Legea nr. 383/2022, pe măsura dezvoltării sistemelor informatice, e – SIGUR se poate interconecta, în condiţiile stabilite prin lege, cu alte sisteme de monitorizare şi control, în scopul furnizării către acestea a datelor de monitorizare a traficului rutier.
Astfel, în legislația specială se instituie o serie de reguli privind procedura constatării posibilelor fapte înregistrate prin această modalitate.

Utilizarea capabilităților administrației publice locale pentru constatarea unor abateri grave la regimul rutier va consolida gradul de disciplină în trafic. Mai mult, utilizarea resurselor umane angrenate în aplicarea legii va fi îndreptată către acele fapte ce nu pot fi constatate cu sisteme fixe precum conducerea autovehiculelor sub influența alcoolului și drogurilor.
e) trecerea la nivel cu calea ferată;
f) interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
g) depășirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roșie a semaforului sau la trecerile la nivel la calea ferată.
(4) Pentru crearea semnalărilor la nivelul sistemelor informatice aparținând administratorilor drumurilor publice de interes județean și local, Poliția Română pune la dispoziția acestora numerele de înmatriculare a vehiculelor prevăzute la alin.(2) lit. b) și alin. (3) lit.d).
(5) Cerințele de compatibilitate și interconectare cu platformele software ale Poliției Române, inclusiv formatul semnalărilor și al datelor de monitorizare a traficului aferente acestora, se stabilesc, la nivel național, de către Inspectoratul General al Poliției Române și se publică pe pagina de internet proprie.
(6) Administratorii drumurilor publice au următoarele obligații:
a) de a se asigura că mijloacele tehnice destinate măsurării vitezei care furnizează date către Poliția Română sunt omologate și verificate metrologic, potrivit normelor în vigoare;
b) de a informa public, pe pagina de internet proprie, cu privire la existența mijloacelor tehnice fixe și scopul prelucrării datelor de monitorizare a traficului rutier;
c) de a asigura capabilități și/sau servicii de imprimare masivă și comunicare a documentelor întocmite în legătură cu încălcarea normelor de circulație pe drumurile publice ;
d) de a implementa cerințele prevăzute la alin. (5).
(7) Prelucrarea potrivit alin. (1) se realizează în raport de capacitatea tehnică și operațională a Poliției Române și numai în măsura în care sunt respectate obligațiile prevăzute la alin.(6).
(8) Poliția Română prelucrează automat semnalările și datele de monitorizare a traficului
aferente acestora primite conform alin.(2) prin intermediul unor platforme software proprii, interconectate cu sistemele și bazele de date prevăzute la art. 7 alin.(1) din Legea nr. 383/2022
privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier.
(9) Rezultatul prelucrării automate prevăzute la alin.(1) se procesează manual de către polițiștii rutieri în cadrul dispeceratelor de monitorizare aparținând Poliției Române.
(10) Dispozițiile art. 11 alin. (3) – (7), art. 13 – 18 și ale art. 20 alin. (2) și alin. (3) din Legea nr. 383/2022 se aplică în mod corespunzător.
Art. 1093
– (1) Prin excepție de la art. 109 alin. (1), polițistul rutier poate constata contravenții și cu ocazia verificării unei sesizări cu privire la o posibilă faptă de nerespectare a unei reguli de
circulație de către un conducător de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai, a cărei producere a fost percepută de către un alt participant la trafic și surprinsă de acesta într-o
înregistrare audio-video sau video, după caz.

(2) Comunicarea sesizării prevăzută la alin. (1) se realizează prin platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice.
(3) Competența de verificare a sesizării prevăzute la alin. (1) aparține poliției rutiere pe raza căreia a fost percepută producerea posibilei fapte de nerespectare a unei reguli de circulație.
În esență, soluția propusă la art.1093 urmărește implicarea societății civile în procesul de semnalare a unor abateri grave la regimul rutier, pentru a consolida gradul de disciplină în trafic.
În concret, se propune extinderea modalității de constatare a contravențiilor la regimul circulației pe drumurile publice, în sensul instituirii unui mecanism prin care participanții la trafic pot
depune sesizări cu privire la posibile încălcări ale regulilor de circulație surprinse în înregistrări audio-video, după caz.
Astfel de soluții au fost deja implementate în alte state, spre exemplu, în Marea Britanie, unde Contravențiile care pot fi constatate în condițiile alin. (1) sunt următoarele:
a) nerespectarea semnificației culorii roșii a semaforului, astfel cum este prevăzută la art. 100 alin. (3) lit. d);
b) adoptarea unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, astfel cum este prevăzută la art. 100 alin. (3) lit. i);
c) neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate, aflați pe sensul de deplasare a
autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului, astfel cum este prevăzută la art. 101 alin. (3) lit. e);
d) neacordarea priorității de trecere vehiculelor care au acest drept, astfel cum este prevăzută la art. 101 alin. (3) lit. f);

e) nerespectarea regulilor privind depășirea, astfel cum este prevăzută la art. 101 alin. (3) lit. g);
f) neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune, astfel
cum este prevăzută la art. 102 alin. (4) lit. b);
g) efectuarea, de către conducătorul de autovehicul, pe autostradă sau pe drumul expres, a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, a circulației în sens contrar sensului de circulație,
a circulației sau traversării de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile, astfel cum este prevăzută la art. 102 alin. (4) lit. c).
(5) Înregistrarea prevăzută la alin. (1) trebuie să cuprindă următoarele elemente:
cetățenii care iau act de săvârșirea unor fapte de încălcare a regulilor de circulație, pot încărca înregistrarea camerei de bord prin care a fost surprins respectivul eveniment rutier pe un site web; după completarea unui formular electronic, în cuprinsul căruia sunt o serie de secțiuni ce trebuie completate, precum și atenționarea reclamantului asupra faptului că declararea necorespunzătoare a adevărului se sancționează potrivit legii, acestea ajung direct la unitatea de poliție din zona unde a fost surprinsă săvârșirea faptei care procedează la analizarea acestora și la dispunerea măsurilor ce se impun.

Apreciem această soluție ca fiind de natură a contribui la creșterea gradului de siguranță rutieră, și implicit la reducerea numărului de accidente rutiere. Cu toate acestea, pentru ca poliția rutieră să fie în măsură să dispună măsuri de sancționare pentru faptele surprinse cu ajutorul mijloacelor video folosite de participanții la trafic se impune ca înregistrările audio-video transmise către structurile poliției rutiere competente să îndeplinească anumite cerințe impuse de atât de rigorile cadrului general privind regimul juridic al contravențiilor, cât și de cadrul special din domeniul circulației pe drumurile publice.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.