La propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Guvernul a aprobat, în ședința de joi, 25 ianuarie 2024, modificarea OG nr.15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, se arată într-un comunicat de presă emis de MTI.
Comunicat de presă modificare OG 15/2002 privind rovinieta
Necesitatea modificării actului normativ a apărut în urma discuțiilor dintre Ministerul de resort și Confederațiile și Federațiile reprezentative la nivel național din domeniul rutier pentru detalierea la nivel de normă primară a modalității de efectuare a actului de control (control efectuat de către personalul de specialitate din cadrul CNAIR) în mod distinct pentru utilizatorii străini și cei români.
Responsabilitatea deținerii rovinietei valabile aparține în cazul utilizatorilor străini conducătorului auto, iar în cazul utilizatorilor români, deținătorului vehiculului.
Modificarea prevede și stabilirea modalității de utilizare și funcționare a camerelor video din punctele de trecere a frontierei sau din proximitatea acestora, respectiv pentru monitorizarea traficului rutier. Pentru reglementarea timpilor de așteptare necesari trecerii frontierei, în raport cu cerințele și revendicările formulate și consemnate în cadrul ședințelor de negociere cu forurile reprezentative pentru sectorul rutier, era necesară modificarea art. 9 alin.(2) lit.c) din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, în sensul că personalul de specialitate din cadrul CNAIR să efectueze controlul:
- în punctele de trecere a frontierei de stat, prin intermediul terminalelor de interogare, pentru utilizatorii străini;
- pe reţeaua de drumuri naţionale din România, pentru utilizatorii români, prin intermediul sistemelor de camere video, cu excepția camerelor video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora.
Prin acest act normativ este asigurată, în continuare, implementarea în legislația națională a prevederilor Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri, cu toate modificările ulterioare ale acesteia și se urmărește aplicarea tarifului de utilizare (rovinieta) în conformitate cu prevederile Directivei (UE) 2022/362.
De asemenea, este necesară corelarea unor prevederi din OG nr.15/2002 cu prevederile similare din Legea nr.226/2023, astfel încât să se creeze un cadru legislativ unitar și complex în ceea ce privește exceptarea unor anumite categorii de vehicule de la obligația de plată a tarifului de utilizare și în ceea ce privește controlul valabilității rovinietei și a peajului în cazul utilizatorilor străini din statele membre UE, precum și în cazul vehiculelor înmatriculate în state non UE.
Totodată, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a prezentat în ședința de guvern și Nota privind transmiterea unei cereri către Consiliul Local al Municipiului Calafat, județul Dolj, în scopul adoptării de către acesta a unei hotărâri privind trecerea unei suprafețe de teren, având categoria de folosință drum de exploatare, din domeniul public al Municipiului Calafat în domeniul public al statului, în vederea dării în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii prin CNAIR. CNAIR va amenaja o parcare destinată camioanelor pe DN 56 km 80+800 dreapta, în scopul descongestionării traficului în zona Punctului de Trecere a Frontierei Calafat-Vidin.
ORDONANȚĂ pentru modificarea si completarea Ordonanţei nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România
Prin acest act normativ se modifică unele prevederi referitoare la aplicarea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naţionale (rovinieta), pentru perioada cuprinsă până la 1 ianuarie 2026, transpunând în legislația națională prevederile Directivei (UE) 2022/362 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 februarie 2022.
De asemenea, sunt corelate unele prevederi din O.G. nr. 15/2002 cu prevederile similare din Legea nr. 226/2023, astfel încât să se creeze un cadru legislativ unitar și complex în ceea ce privește exceptarea unor anumite categorii de vehicule de la obligația de plată a tarifului de utilizare și în ceea ce privește controlul valabilității rovinietei și a peajului în cazul utilizatorilor străini din statele membre UE, precum și în cazul vehiculelor înmatriculate în state non UE.
Astfel, pentru autoturismele mici si cele cu masa mai mică de 3,5 tone, va dispărea rovinieta cu valabilitate de 7 zile și cea de 90 de zile și va fi introdusă rovinieta cu valabilitate de o zi, cea cu valabilitate de 10 zile, respectiv cea cu valabilitate de 60 de zile .
De exemplu, pentru un autoturism, taxa de rovinietă va fi de 2,5 euro pentru o zi, 5,3 euro pentru 30 de zile, respectiv 28 euro pentru un an, iar pentru un vehicul de transport marfa cu masa mai mica de 3,5 tone, taxa va fi de 8,6 euro pentru o zi, de 18,2 euro pentru 30 de zile, respectiv 96 euro, pentru un an.
Pentru vehiculele de transport marfă cu masa cuprinsă între 3,5 tone și 7,5 tone, taxa de rovinieta va fi de 4 euro pentru o zi, de 32 de euro, pentru 30 de zile, respectiv 320 euro pentru 12 luni.
Pentru vehiculele de transport marfa cu masa între 7,5 tone și 12 tone, taxa va fi de 7 euro pentru o zi, de 56 euro pentru 30 de zile, respectiv de 560 euro pentru un an.
Pentru vehiculele de transport persoane cu peste 9 locuri dar maximum 23 de locuri, taxa va fi de 4 euro pentru o zi, de 32 euro, pentru 30 de zile, respectiv 320 euro, pentru un an, iar pentru vehiculele transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune, taxa va fi de 7 euro pentru o zi, de 56 de euro, pentru 30 de zile, respectiv de 560 euro pentru 12 luni.
Vor fi exceptate de la obligația de plată a tarifului de utilizare vehiculele tip ambulanță deținute de autorităţi/ entităţi publice (nu și pentru cele private), vehiculele folosite în transportul public local de persoane prin servicii regulate, în cazul acestora fiind eliminata condiția de desfășurare a transportului numai pe raza teritorial- administrativă a unei localități şi pentru cele autorizate pentru efectuarea transportului şcolar.
În ceea ce privește modalitatea de efectuare a controalelor de către personalul de specialitate C.N.A.I.R. – S.A, actul normativ reglementează că acesta se va face distinct pentru utilizatorii străini și pentru cei români, corelat cu faptul că responsabilitatea deținerii rovinietei valabile aparține după cum urmează:
– în cazul utilizatorilor străini, conducătorului auto.
– în cazul utilizatorilor români, responsabilitatea aparține deținătorului vehiculului, pentru stabilirea modalității de utilizare a camerelor video din punctele de trecere a frontierei sau din proximitatea acestora, respectiv pentru monitorizarea traficului rutier, dar și pentru reglementarea timpilor de așteptare pentru trecerea frontierei.
Controalele vor fi efectuate:
– în punctele de trecere a frontierei de stat, prin intermediul terminalelor de interogare, pentru utilizatorii străini;
– pe reţeaua de drumuri naţionale din România, pentru utilizatorii români, prin intermediul sistemelor de camere video, cu excepția camerelor video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora.
Informații puse la dispoziție de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii: https://bitly.ws/3aNUM