Vehiculele de peste 2,5 tone vor trebui să aibă instalate tahografe

Începând cu 1 iulie 2026, tahografele trebuie instalate şi pe vehicule de peste 2,5 tone, implicate în transportul rutier internațional sau în operațiunile de cabotaj, cu vehicule (inclusiv orice remorcă sau semiremorcă), conform Regulamentului (CE) nr.561/2006, se arată pe site-ul legislativ al Uniunii Europene.

Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European

Acestea vor fi obligatorii  indiferent de țara de înmatriculare a vehiculului, transporturilor rutiere efectuate în interiorul Uniunii Europene (UE) și între statele membre ale UE, Elveția și țările din Spaţiul Economic European.

În practică, aceasta va însemna că șoferii acestor vehicule care efectuează transporturi internaționale vor trebui să respecte același timp de lucru, de pauză și de odihnă, care se aplică în prezent șoferilor de camioane. Acest lucru va presupune echiparea cu tahografe a vehiculelor cu o greutate cuprinsă între 2,4 t și 3,5 t, fără de care nu ar fi posibilă punerea în aplicare a noilor reglementări.

In prezent aceste reguli se aplică transportului rutier de mărfuri cu vehicule a căror masă maximă autorizată depășește 3,5 tone și transportului rutier de pasageri, cu vehicule care sunt amenajate pentru a putea asigura transportul a mai mult de nouă persoane (inclusiv conducătorul auto).

Pe langă aceste prevederi, referitoare la tahografe, tot de la 1 iulie 2026 se vor modifica şi durata de conducere și perioadele de repaus în sectorul transporturilor rutiere, prevăzute la articolele 6, 7, 8, 8 litera (a) și 9 din Regulament.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=celex%3A32006R0561

Aceste norme cuprind: o durată de conducere zilnică de maximum nouă ore, care se poate prelungi la 10 ore de cel mult două ori pe săptămână; după o perioadă de 4,5 ore de conducere, conducătorul auto trebuie să facă o pauză neîntreruptă de cel puțin 45 de minute, exceptând cazul în care își începe o perioadă de repaus;o durată de repaus zilnic de minimum 11 ore, care poate fi redusă la nouă ore, dar nu mai mult de trei ori între oricare două perioade de repaus săptămânal;

Ce de-al doilea conducător auto și conducătorul auto trebuie să aibă cel puțin 18 ani, cu excepția anumitor situații în care al doilea conducător auto încă urmează un stagiu de pregătire, vârsta minimă fiind atunci de 16 ani.

Până în prezent, unele țări ale Uniunii Europene au aplicat legislația națională în acest domeniu. De exemplu, Franța a înăsprit inspecțiile rutiere în ceea ce privește respectarea regulamentului privind programul de lucru și registrul individual de inspecție în transportul rutier de mărfuri, începând cu data de 20 iulie 1998. Astfel, șoferii vehiculelor de până la 3,5 tone, inclusiv cei din străinătate, trebuie să își înregistreze timpul de lucru și odihnă atunci când sunt pe teritoriul Franței.

Acest lucru trebuie făcut din momentul în care intră pe teritoriul țării și până când îl părăsesc. Înregistrările privind timpul de lucru și de odihnă al șoferilor de vehicule cu o masă maximă autorizată de până la 3,5 tone trebuie salvate într-un registru special creat în acest scop (Livret individuel de contrôle sau Cartea de Control).

În situația nedeținerii unei Cărți Individuale de Control sau a unui alt document care să confirme timpul de lucru se va aplica, pe teritoriul Franței, o sancțiune de 135 EUR (infracțiune de clasa 4). Această sumă poate fi redusă la 90 de euro sau crescută până la 750 de euro.

Noile reglementări reprezintă un pas în ceea ce privește reglementarea acestei industriei, care este rezultatul creșterii numărului de companii de transport specializate în transportul ușor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.