Leon, primul automotor Diesel fabricat 100% în România după 80 de ani

Joi 19 iunie a avut loc lansarea trenului automotor Leon, realizat de Grampet Group, cel mai mare operator feroviar şi logistic din Europa Centrală şi de Sud-Est. Evenimentul a avut loc la Salonul Regal al Gării de Nord şi la el au participat reprezentanţi ai Guvernului, parlamentari, ambasadori şi alţi membri ai corpului diplomatic, dar şi ai mediului de afaceri din ţara noastră.

Gruia Stoica, preşedintele Grampet Group, a afirmat: „Trăim un moment istoric, nu doar pentru Grampet Group şi Electroputere VFU Paşcani, ci pentru întreaga industrie feroviară din România. Leon reprezintă dovada vie că tradiţia şi tehnologia pot merge mână în mână, atunci când sunt susţinute de pasiunea şi dedicarea unei echipe extraordinare. Leon reprezintă un nou început pentru industria feroviară românească; este rezultatul muncii a peste 180 de specialişti. Acum putem să facem două trenuri pe lună, ceea ce înseamnă 24 de automotoare Leon pe an. Sunt surprins că operatorii de transport feroviar de persoane din ţara noastră şi-au exprimat deja opţiunea de a achiziţiona de la noi astfel de trenuri”.

Gruia Stoica a precizat că automotorul respectiv nu este electric, deşi Comisia Europeană insist să avem trenuri electrice, deoarece realitatea infrastructurii feroviare româneşti este una singură: 62% din reţeaua naţională de căi ferate din ţara noastră nu este electrificată, a precizat Gruia Stoica.

După ceremonie de lansare, trenul Leon a efectuat un traseu inaugural până la Gara Băneasa, confirmându-şi performanţele într-o primă călătorie simbolică.

Leon este primul Diesel Multiple Unit construit integral în România după cel de-al Doilea Război Mondial şi poartă semnătura companiei Electroputere VFU Paşcani, firmă ce este parte componentă a Grampet Group şi ce are o tradiţie de peste 155 de ani în producţia şi reparaţia materialului rulant. Automotorul alcătuit din trei vagoane oferă 145 de locuri – 11 în compartiment VIP şi 134 la clasa a II-a – şi a parcurs deja peste 30.000 km în teste, obţinând certificarea CE care îi permite să opereze pe întreg teritoriul european.

 Deși compartimentul business/VIP/clasa 1 depășește orice așteptare și orice alt produs fabricat până acum în România, fiind echipat cu 11 fotolii cu diferite funcții(reglare electrică, încălzire + ventilație în scaun), salonul de clasa a 2-a este destul de similar cu alte vehicule aflate deja în circulație în România, cum ar fi Alstom Coradia Stream. Scaunele oferă un confort relativ onorabil, destul de suportabil pentru o călătorie de 4-5 ore(producătorul promovândul ca un automotor de mediu parcurs). Locul la picioare este destul de limitat, la polul celălalt aflându-se măsuța, destul de spațioasă. Un mare minus sunt prizele, la ambele clase fiind grupate destul de ciudat, câte două prize din două în două rânduri(un rând prezintă 2 prize în perete, stil 26-16, următorul rând nu).

Este echipat cu două motoare diesel MTU ce dezvoltă o putere maximă de 390 kW, fiind susținut de 4 boghiuri, 2 purtătoare(sub articulații) + 2 motoare(sub cabină). Poate atinge o viteză maximă 120 km/h.

Fabrica Electroputere VFU Paşcani, fondată în 1869 şi integrată astăzi în ecosistemul Grampet, continuă să fie un pilon tehnologic, specializându-se în fabricarea, modernizarea şi întreţinerea vehiculelor feroviare de călători şi marfă. Această capacitate industrială solidă stă la baza dezvoltării proiectelor inovatoare precum Leon, demonstrând potenţialul României de a concura pe piaţa europeană.

La nivel de grup, Grampet coordonează o flotă impresionantă de 450 de locomotive şi 20.000 de vagoane (caere transportă anual peste 15 milioane tone de marfă), operând în România, Bulgaria, Grecia, Ungaria, Serbia, Croaţia, Slovenia şi Austria. Prin lansarea trenului Leon, Grampet Group nu doar readuce în prim-plan măiestria ingineriei româneşti, ci redefineşte standardele de mobilitate feroviară, demonstrând că viziunea şi expertiza locală pot genera produse competitive la scară europeană.

Foto : Trenuri România

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.