Profesorii fălticeneni beneficiază de metode inovatoare şi curs online de formare în proiectul european EdComix

La Colegiul Tehnic ,,Mihai Băcescu” din Fălticeni, după un an de activitate colaborativă la nivel european concretizată prin cele şase instrumente pedagogice care vor aduce un plus de eficienţă în predarea limbii engleze, deja se conturează rezultatele. Din luna noiembrie 2019, colegiul fălticenean este partener în proiectul Erasmus+ finanţat de Uniunea Europeană, intitulat ,,EdComix’, Acţiunea cheie KA201 – Cooperare pentru inovare şi schimb de bune practici, împreună cu alte cinci instituţii din Franţa, Belgia, Cipru, Grecia şi Spania care promovează şi susţin educaţia, cultura şi dezvoltarea profesională la nivel european.

Pentru accesibilitate şi suport acordat profesorilor de limbă engleză dornici de perfecţionare a fost creată pagina electronică www.edcomix.eu a proiectului. Aici se regăsesc toate produsele intelectuale realizate în colaborare cu partenerii europeni şi traduse in limbile engleză, franceză, spaniolă, greacă, română. Noutăţi despre activităţile şi produsele proiectului, articole interesante despre comicsuri, evenimente şi întâlniri non-formale despre educaţie pot fi vizualizate accesând pagina de Facebook a proiectului EdComix sau secţiunea NEWS din pagina web.

Aşa cum am aflat de la prof. Claudia Suseanu, directorul Colegiului Tehnic „Mihai Băcescu” din Fălticeni, Primul produs intelectual se referă la folosirea benzilor desenate pentru învăţarea limbii engleze din perspectivă incluzivă, un ghid metodic al cărui conţinut reuneşte munca de cercetare a partenerilor privind folosirea benzilor desenate în educaţie şi identificarea celor mai bune practici menite să faciliteze învăţarea într-o manieră incluzivă.​ După o incursiune în istoria şi captivanta lume a benzilor sau ,,artă secvenţială” în , profesorii vor putea lectura teoriile referitoare la benzile desenate ca instrument de lucru la clasă şi vor explora exemple de activităţi în sprijinul predării incluzive şi participative pe care le pot adapta propriilor nevoi.

Următorul instrument de lucru, Ghid de creare a benzilor desenate digitale, se adresează cadrelor didactice, formatorilor şi îndrumătorilor care folosesc limba engleză în predare şi care doresc să-şi îmbunătăţească, pe lângă metodele de predare, şi competenţele digitale. Mai exact, în prima parte a ghidului veţi găsi un studiu comparativ privind beneficiile şi potenţialele provocări pentru profesori atunci când îşi creează singuri benzile desenate, în raport cu alegerea şi utilizarea pertinentă la clasă a benzilor deja existente. În Capitolele 2 şi 3 este planificat procesul de creare a BD-urilor prin conturarea povestirii cu ajutorul tehnicilor de storytelling şi storyboarding. Tot aici aflăm cum să adaptăm aceste creaţii în funcţie de mediul şi diferenţele socio-culturale al elevilor, de nevoile lor specifice de învăţare şi, nu în ultimul rând, de preocupările specifice vârstei. Astfel, am identificat că benzile desenate folosite inteligent în învăţare îi ajută pe elevi să se simtă primiţi, integraţi, provocaţi în mod corespunzător şi susţinuţi în eforturile lor. În secţiunea finală a ghidului sunt analizate resurse şi platforme variate de text multimodal în format electronic pentru crearea benzilor digitale în educaţie.

Un instrument de formare util profesorilor de limba engleză este cursul online Modul e-learning pentru crearea benzilor desenate dedicat profesorilor, de care profesorii de limba engleză beneficiază în mod gratuit accesând link-ul www.edcomix.eu/elearning. Modulul vizează instruirea profesorilor în crearea activităţilor de achiziţie lingvistică pentru competenţele A2 şi B1 cu ajutorul benzilor desenate. Cursul nu necesită preînscriere şi are o durată de aproximativ 25 de ore, luând în considerare timpul necesar pentru citirea conţinutului lecţiei, vizionarea videoclipurilor şi completarea exerciţiilor sugerate. Finalizarea cu succes a acestui curs presupune completarea a două formulare privind evaluarea activităţii, respectiv calitatea conţinutului, urmând ca participanţii să solicite un certificat în valoare de 1 punct ECVET (European Credit System for Vocational Education and Training) pentru validarea formării profesionale.

Ultima parte a activităţii în cadrul proiectului va fi alocată finalizării următoarelor produse intelectuale: Secvenţe de lecţii şi pachete cu benzi desenate, constând dintr-un set de lecţii de sprijin pe baza benzilor desenate create şi exemple practice ale folosirii acestora la clasă; un Ghid de organizare workshop-uri pentru a crea benzi desenate pentru elevi cu ajutorul căruia elevii, sub îndrumarea profesorului, vor crea singuri benzi desenate în care vor prezenta, organiza şi demonstra achiziţiile dobândite în cadrul lecţiilor. Ghidul de implementare este produsul final al proiectului în care se vor regăsi diferite metode didactice de folosire a benzilor desenate în demersul educativ, bune practici şi recomandări în urma experienţei partenerilor şi colaboratorilor din proiect.

,,Mai ales în contextual actual al învătării avem certitudinea că produsele intelectuale realizate în cadrul acestui proiect, experienţele din timpul activităţilor şi exemplele de bune practici vor reprezenta un instrument viabil de lucru dedicat în special profesorilor de limba engleză şi, de ce nu, tuturor celor implicaţi în educaţia şi formarea elevilor. Aceste noi direcţii de prezentare a conţinutului lecţiilor pot transforma profesorii în supereroi care îşi unesc forţele pentru a oferi elevilor un cadru de învăţare inspiraţional şi creativ. Dacă benzile desenate se adresează preponderent unui segment important în societatea noastră format din copii şi adolescenţi, atunci utilitatea acestor resurse care pot fi adaptate şi integrate cu succes în învăţare este evidentă”, ne-a comunicat prof. Magdalena-Simona Truşcan, responsabilul de proiect.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.