Roţi legendare – Fălticeni, 124 de ani de la primul vehicul din oraş

Duminică, 19 iulie, în parcarea din vecinătatea Pieţei „Nada Florilor” din Fălticeni, Retromobil Club România prin Retromobil Club Suceava, în colaborare cu Primăria şi Consiliul Local Fălticeni, a organizat a patra ediţie a manifestării „Roţi legendare – Fălticeni, 124 de ani de la primul vehicul din oraş”. Este o întâlnire a posesorilor de maşini istorice, care ne aduc aminte în fiecare an că urbea de pe Şomuz a fost al treilea oraş din România în care a circulat un automobil. Anul acesta au dorit să aducă în fața publicului fălticenean în jur de 30 de maşini, dar au reuşit să prezinte o colecție impresionantă de peste 50 de vehicule  aparţinând unor colecţionari din judeţe Iaşi, Botoşani, Neamţ şi Suceava, dornici de a-şi scoate maşinile „la şosea”, după o perioadă în care toate evenimentele automobilistice au fost anulate.

Prima parte a manifestării, în care maşinile au fost expuse în centrul municipiului iar curioşii au putut afla detalii tehnice sau mici istorioare legate de maşină chiar de la posesorii lor, a cuprins doup categorii de autovehicule: „Fabricat în România” şi „Maşini din Europa şi America”.

Cea mai reuşită expoziţie de maşini retro din judeţ

Deşi vremea închisă a ţinut în garaj alte câteva exemplare valoroase, manifestarea a fost considerată de colecţionarii de maşini ca fiind cea mai reuşită expoziţie de maşini retro din judeţ prin valoarea vehiculelor expuse, printre acestea numărându-se Singer 4AD din 1951, construită în Anglia şi doar pentru export, o maşină unică în România. Compania producătoare a fost înfiinţată de George Singer în 1874, ca producător de biciclete, în Marea Britanie, şi a început să producă maşini în 1905. Modelul 4AD a fost premiat la categoria Roadster la Salonul Auto de la Paris din 1951. Datorită formelor sale, modelul a fost poreclit „Cântăreaţa” şi a fost apreciată şi de preşedintele juriului Concursului de la Sinaia, jurnalistul austriac Wolfgang Buchta, redactor-şef al publicaţiei de specialitate AustroClassic, Alexey Kheza, designerul BMW care a semnat exteriorul noilor BMW Seria 3 şi BMW Seria 7, şi Jackie Jouret, jurnalistă americană cu o experienţă bogată în domeniul auto, cea care a descoperit modelul BMW 507 care a aparţinut lui Elvis Presley.

 O altă vedetă a fost Jaguar MKV, o maşină superbă fabricată în urmă cu 70 de ani, cu  şi Plymouth P2, fabricată. în 1936, în total fiind produse doar în 1504 exemplare. Este un model făcut de americani pentru piaţa europeană. foarte rar, cu patru uşi şi şapte locuri fiind în acele vremuri cel mai scump autoturism din gama Plymouth. Cele trei „bătrâne doamne fermecătoare”, aduse de mâna lui Iulian Todirică la a doua tinereţe pot fi admirate circulând pe străzile din Fălticeni.

Vedetele expoziţiei, Jaguarul MKV din 1950 şi maşinile atestate de Federaţia a Vehiculelor Istorice

Pe lângă tradiţionalele maşini fabricate în România sau în ţările comuniste, la care, în anii Epocii de Aur aveau acces şi oamenii de rând, cum ar fi Dacia 1100 (1968), Colecţia de Dacii 1300 by Dănuţ Crainiciuc, trabanturile dichisite din parcul lui Viorel Romaniuc, au putut fi admirate şi mărci rare, unele în premieră la Fălticeni, altele în premieră în judeţ.

„Suntem la a patra ediţie a manifestării Roţi legendare organizată cu ocazia împlinirii a 124 de ani de la apariţia primului vehicul în oraş şi a primelor maşini în ţară. Este o provocare atât pentru participanţi cât şi pentru organizatori, este rodul unei bune colaborări între Retromobil Club Romania şi autorităţile locale şi sperăm că vom mai organiza multe astfel de evenimente în viitor. Este o activitate înscrisă în calendarul Retromobil Club România, desfăşurată în fiecare an în perioada zilelor oraşului şi sunt convins că participanţii se vor bucura de un eveniment deosebit.

Anul acesta, ca noutăţi sunt Jaguarul MKV din 1950, o maşină adusă din California şi la care s-a lucrat foarte mult pentru restaurare, un Ford LTD Classics din 1972, o apariţie inedită şi foarte plăcută este un Oltcit Club din al doilea an de fabricaţie , 1983, realizat numai cu piese franţuzeşti, o rulotă Ford din 1981, foarte frumoasă şi perfect funcţională. Nu lipsesc nici maşinile româneşti, Dacia 1100, Dacia 1300 şi IMS 461. Sunt venite aici şi trei maşini care au carte internaţională FIVA, recunoscute şi atestate de Federaţia a Vehiculelor Istorice Singer din 1951, Plymouth P2, din 1936 şi o Dacie a lui Dănuţ Crainiciuc, atestată internaţional. Vremea ploioasă nu a permis să aduc şi a patra maşină atestată internaţional, un Fiat Torpedo 520, o maşina construită în 1928 şi care la concursul de eleganţă de la Sinaia, din 2017, a câştigat locul doi la categoria „Antebelice Cabriolet”.

Sunt prezente în expoziţie şi trei maşini premiate la Concursul de eleganţă de la Sinaia, este foarte mult pentru judeţul şi oraşul nostru. Am fost foarte mândru când am urcat pe podiumul de premiere şi au spus Iulian Todirică din Fălticeni. A fost ceva deosebit.

Este o mare bucurie pentru orice restaurator de maşni atunci când reuşeşte să redea viaţă unei maşini vechi, care a făcut parte din viaţa cuiva, despre care poate vorbi ore sau chiar zile pentru că fiecare maşină are o poveste cu oameni şi întâmplări.

Din anul 2011, de la prima manifestare la care am fost prezent, am avut câte şase, şapte participări pe an, pe zona Moldovei şi la nivel naţional, la manifestările dedicate maşinilor de epocă  Din păcate vremurile sunt cum sunt, Parada eleganţei de la Sinaia nu a mai avut loc. La anul încerc sigur cu Jaguarul, concurenţa la clasa ei este foarte acerbă, sunt maşini de sute de mii euro care participă la această clasă. Aş putea partcipa şi la clasa mic litraj cu Fiatul 850, care are inclusiv vopseaua originală, nu ştiu câte maşini sunt în ţară cu vopsea originală şi sper ca peste doi ani să termin BMW-ul 315, decapotabil, model făcut doar în 134 de exemplare, an fabricaţie 1934”, ne-a spus Iulian Todirică, reprezentantul Retromobil Club România, Filiala Suceava.

Premii şi paradă a maşinilor de epocă

Printre automobilele de colecţie prezentate la evenimentul de la Fălticeni, toate în stare perfectă de funcţionare, s-au mai numărat o gamă variată de autoturisme Mercedes, unele destul de vechi dar care arată şi funcţionează impecabil cum ar fi Mercedes 220S din 1961, Mercedes 350 SE din 1972, 280 SE din 1978, Mercedes W116 din 1977, MG Gentry din 1972, Trabant P 60 din 1963, Trabant 601, Trabant Break şi Trabant Cabrio, BMW 318, Opel Rekord din 1967, VW Beatle din 1964, Fiat 850 din 1966 – o maşină cu piese şi vopsea originale, VW Golf din anii 80, Wartburg, Audi CC turbo diesel, Renault 16 TL din 1967, Cadillac Eldorado Biarritz (1978), Chrysler NewYorker (1978), IMS 461 din 1974, Dacii 1300 din anii 1970 şi 1971, etc.

De la ora 13,00, speakerul evenimentului, jurnalistul Relu Gavril Ursache, a vorbit despre maşinile prezente în expoziţie, axându-se pe istoria automobilelor antebelice, fabricate în perioada 1926-1939, despre modele care şi-au început fabricaţia înainte de 1960 şi cele ale anilor 1980, demonstrând încă o dată ca motto-ul Retromobil Club România – “Bijuteriile noastre au roţi” are deplină acoperire în realitate, vehiculele istorice prezentate la acest eveniment făcând o bună propagandă unei pasiuni care în ultimii ani a început să crească şi în România.

Înainte de  parada maşinilor pe principalele străzi din zona centrală a municipiului Fălticeni, finalizată în parcarea de la ieşirea din oraş spre Suceava, primarul Cătălin Coman şi organizatorul principal, Iulian Todirică, preşedintele Filialei Suceava a Retromobil Club România, au acordat premii simbolice atât pentru posesorii celor mai arătoase autoturisme, cât şi pentru cei care au contribuit la reuşita manifestării.

Vremea închisă a ţinut în garaj alte câteva exemplare valoroase, însă atât în centrul municipiului, cât şi pe traseul paradei, foarte mulţi fălticeneni au venit să admire veteranele şoselelor. Apariţia ploii a grăbit întoarcerea vehiculelor istorice în garaje, însa nu pentru mult timp, pentru că Retromobil Club Suceava doreşte să organizeze şi alte evenimente automobilistice incluse în calendarul din acest an, cu respectarea măsurilor impuse de regulile sanitare.

Anul acesta evenimentul „Roţi legendare – Fălticeni, 124 de ani de la primul vehicul din oraş” a fost organizat cu sprijinul Romfour, TrioNec, Dasmar – Pizza Mario, Tiger Com, Inpride, al iubitorilor de maşini de epocă al Poliţiei Municipiului Fălticeni şi a Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Suceava.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.