Educaţie financiară în educaţia timpurie reprezintă o provocare, dar şi o cheie în a schimba mentalităţi

Sâmbătă, 20 martie 2021, în cadrul activităţilor metodice ale compartimentului Educaţie Timpurie, Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava, o organizat, în sistem online, Sesiunea de comunicări şi referate cu tema „De la joc la educaţia financiară – jocuri şi activităţi adecvate preşcolarilor”. Gazda activităţii a fost Grădiniţa cu Program Prelungit „Pinocchio” din Fălticeni.

Dezbaterile au fost coordonate de către inspector şcolar Daniela Răileanu, la întâlnire participând invitaţi care au adus plus-valoare activităţii prin mesajele despre importanţa educaţiei financiare de la vârste timpurii, iniţierea preşcolarilor în lumea fascinantă a banilor reprezentând un pionierat în dezvoltarea sănătoasă a unei generaţii viitoare de consumatori, educaţi din punct de vedere financiar.

Educaţia financiară trebuie începută prin joc, la grădiniţă

„Educaţia financiară a copiilor trebuie să se realizeze încă de la o vârstă fragedă, atunci când aceştia încep să ceară prima bomboană, prima jucărie. Copiii trebuie să fie familiarizaţi cu banii, cu valoarea acestora, cum trebuie cheltuiţi cu responsabilitate, cum pot fi economisiţi, investiţi sau donaţi în scop caritabil”, susţine Ligia Georgescu Goloşoiu, promotoarea strategiei naţionale de educaţie financiară în grădiniţele şi şcolile din România,  preşedinta Asociaţiei pentru Promovarea Performanţei în Educaţie.

Prezentă la eveniment, Ligia Georgescu Goloşoiu a făcut aprecieri privind evoluţia proiectului la nivel naţional, transmiţând un mesaj de responsabilizare şi implicare a educatorilor împreună cu părinţii pentru o bună educaţie financiară începută prin joc, la grădiniţă, care să ne asigure că obiceiurile formate vor influenţa modul în care copilul va decide să gestioneze banii proprii întreaga viaţă. Ligia Georgescu Goloşoiu a sugerat cadrelor didactice să acceseze site-urile APPE pentru a împărtăşi exemplele de bune practici prin publicarea activităţilor organizate cu copiii, participare la cursuri pe platforma APPE,  înscrierea şi utilizarea platformei e-learning: https://scoala.appe.ro , componenţa de învăţare digitală, dezvoltată cu ajutorul platformei SchoolMate.ro :

www.appe.ro/educatie-financiara/dascali/invatamant-prescolar.

www.appe.ro/despre-noi/proiecte/revista-educatie-financiara-pe-intelesul-tuturor/ ,
https://appe.ro/educatie-financiara/inscriere-invatamant-prescolar-4-5-ani/ ,
https://appe.ro/educatie-financiara/inscriere-invatamant-prescolar-5-6-ani/.

Din Anul 2014 se face educaţie financiară în grădiniţele sucevene

Activităţile de educaţie financiară în grădiniţele sucevene se desfășoară încă de la debutul proiectului naţional „De la joc la educaţia financiară” (anul şcolar 2014-2015), fiind organizate în cadrul proiectelor educaţionale, activităţilor opţionale, a proiectelor tematice, a activităţilor educative şi extraşcolare sau în alte contexte de învăţare integrată.

„Rezultatele, progresele înregistrate de preşcolari în această direcţie au fost evidente, exemplele de bune practici fiind diseminate în cadrul sesiunilor organizate la sfârşitul fiecărui  an şcolar. Entuziasmul celor mici, curiozitatea şi dorinţa copiilor preşcolari de a învăţa să aibă un mod chibzuit de viaţă, de a afla cât mai multe taine despre bani şi despre valoarea şi limitele legate de acest subiect, precum şi implicarea educatorilor şi a părinţilor copiilor cu dăruire şi pasiune în activităţile de educaţie financiară,  reprezintă tot atâtea motive care ne determină să ne gândim la consecvenţă, la dezvoltarea şi remodelarea proiectului, cu speranţa că vom avea şi în continuare susţinerea partenerilor noştri în acest demers important pentru schimbarea mentalităţii generaţiilor viitoare” a precizat inspector Daniela Răileanu.

„Şcoala banilor bine – crescuţi” 

Un partener constant la atelierele de lucru cu preşcolarii de la Grădiniţa „Pinocchio”, Dana-Ioana Oniciuc, a împărtăşit cadrelor didactice prezente la sesiune importanţa pentru preşcolari a atelierelor care pun accent pe comunicare, interacţiune şi dialog. Activităţile Danei asigură un caracter integrat al conţinuturilor, promovează experienţe de învăţare în care copilul participă activ şi poate alege şi influenţa modul de desfăşurare a activităţii. Pornind de la a exemplifica o activitate organizată cu preşcolarii, Dana a facilitat și întâlnirea cu autoarea cărţii folosite ca punct de plecare într-un asemenea demers, „Şcoala banilor bine – crescuţi”, scrisă de Cristina Andone.

Scriitoarea Cristina Andone s-a alăturat invitaţiei, prezentând într-o manieră artistică mesaje semnificative, relevante atât pentru copii, cât şi pentru adulţii prezenţi, făcând apel la crearea unei atitudini pozitive în receptarea informaţiilor şi mesajelor rezultate din  conţinutul scrierilor domniei sale.

Satisfacţia lucrului cu preşcolarii în educaţia financiară

Parteneriatul încheiat cu reprezentanţii BCR-Filiala Fălticeni în activităţile de educaţie financiară, a fost valorificat în această întâlnire prin prezenţa economistei Narcisa Vultur, consilier BCR şi profesor de educaţie financiară, care a scos în evidenţă satisfacţia lucrului cu preşcolarii în momentele când a adus în atenţia acestora noţiuni de educaţie financiară şi antreprenoriat, cum ar fi economisirea, gestionarea cheltuielilor sau stabilirea de obiective financiare, organizând activităţi atractive în grădiniţă sau primind preşcolarii în vizite la sediul instituţiei.

„Activităţile derulate împreună au demonstrat că educaţia financiară poate începe la vârstele timpurii, iar timpul şi energia investite acum sunt cea mai bună dovadă că, atunci când este vorba de copiii noştri, rezultatele activităţilor ne pot aduce beneficii pentru tot restul vieţii”, a spus NarcisaVultur.

Cadrele didactice, participante în număr mare la sesiune, au împărtăşit experienţe şi exemple de bună practică din activităţile derulate şi care pot fi repere demne de valorificat în activităţile viitoare privind educaţia financiară a preşcolarilor.

Limbajul financiar exersat cu copiii în contexte variate de joc şi învăţare

Aşa cum am aflat de la prof. Adriana Samson, director la G.P.P. „Pinocchio” Fălticeni, implicarea directă a copiilor în acţiune cu resurse educaţionale specifice a contribuit la formarea unui comportament responsabil faţă de bani, înţelegând să dobândească o atitudine corectă faţă de muncă, banul muncit, faţă de cei aflaţi în suferinţăprin acţiuni caritabile, să lucreze în echipă pentru a face rost de banii de care au nevoie, cum să managerieze inteligent finanţele de care dispun pentru a-şi satisface dorinţele proprii (jucării, excursii) şi a deveni, în viitor, independenţi.

Mijloacele de realizare a educaţie financiare pentru preşcolari şi elevii din clasele primare sunt diverse şi atractive, cele mai utilizate fiind poveştile, filmele educaţionale, jocurile-exerciţiu, jocurile didactice, jocurile de rol, jocurile folosind softurile educaţionale, vizitele în instituţii financiare, discuţiile libere, atelierele de lucru, concursurile tematice. Aceste mijloace contribuie la formarea, exersarea şi dezvoltarea capacităţilor cognitive, afective şi volitive ale copiilor preşcolari.

Educaţia financiară la grădiniţă s-a născut din dorinţa de a învăţa copiii abilităţile necesare pentru a reuşi în viaţă

„Tot mai des se vehiculează ideea că, educaţia nu trebuie desfăşurată separat de viaţa socială. Din acest motiv, educaţia financiară la grădiniţă s-a născut din dorinţa de a învăţa copiii abilităţile necesare pentru a reuşi în viaţă. Este important ca totul să fie învăţat temeinic, de aceea trebuie să pregătim copiii pentru mâine, ancorându-i la ziua de azi, astfel încât, să înfrunte mai uşor provocările viitorului, în calitate de adulţi responsabili şi educaţi din punct de vedere financiar. Se ştie că lucrurile învăţate în copilărie ne influenţează viitorul şi le păstrăm cu noi toata viaţa

Promovarea conceptului de educaţie financiară în educaţia timpurie reprezintă o provocare, dar şi o cheie în a schimba mentalităţi, prin crearea unei noi viziuni care să corespundă cerinţelor actuale şi viitoare aleînvăţământului românesc şi european”, a precizat gazda evenimentului, prof. Adriana Samson, director la G.P.P. „Pinocchio” Fălticeni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.